Informacja o wydaniu decyzji środowiskowej

 

Rutki-Kossaki, dnia 05.07.2021 r.

RŚD.6220.1.3.2021

INFORMACJA

O WYDANIU DECYZJI O  ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH

 

             Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego  (tj. Dz.U. z 2021 r. poz. 753 z późn. zm. ) oraz w związku z  art. 38 i art. 85 ust. 3  ustawy  z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz    o ocenach oddziaływania na środowisko  (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 247 z późn. zm. ), Wójt Gminy Rutki zawiadamia że  05.07.2021 r. została wydana decyzja RŚD.6220.1.3.2021   o środowiskowych uwarunkowaniach, dla przedsięwzięcia polegającego na  budowie budynku inwentarskiego: obory na głębokiej ściółce, dla docelowej obsady do 100 DJP, na działce o numerze geodezyjnym 59/1 położonej w miejscowości Zambrzyce-Plewki, gmina Rutki

Od ww. decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za pośrednictwem Wójta Gminy Rutki w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia .

Z  treścią wydanej decyzji oraz  z dokumentacją sprawy, w tym z opinią Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku  Wydział Spraw Terenowych II w Łomży  i   opinią  Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Dyrektor Zarządu Zlewni  w Ostrołęce, można zapoznać się w Urzędzie Gminy Rutki, ul. 11 Listopada 7,  8-312 Rutki-Kossaki, pokój nr 111, w godzinach od 7.00 do 15.00.

Treść  wydanej decyzji zostaje zamieszczona  05.07.2021 r. na stronie bip.ug.rutki.wrotapodlasia.pl.

Zgodnie z art. 74 ust. 3 cytowanej wyżej ustawy, jeżeli liczba stron postępowania   o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przekracza 10, stosuje się przepis art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Zgodnie z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego,  zawiadomienie  stron postępowania uważa się za dokonane po upływie

14 dni od dnia publicznego ogłoszenia.

Niniejsze obwieszczenie zostaje podane stronom do wiadomości przez  opublikowanie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Rutki ( bip.ug.rutki.wrotapodlasia.pl wywieszone na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy Rutki ul. 11 Listopada 7, 18-312 Rutki-Kossaki, oraz w miejscowościach Zambrzyce-Plewki i Czochanie-Góra

 

Wójt

Dariusz Sławomir Modzelewski

Rutki-Kossaki, dnia 05.07.2021r.

RŚD.6220.1.3.2021

 

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach

 

Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust 1 pkt 4, oraz art. 84 i art. 85  ust 1, ust  2 pkt 2 ustawy    z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku  i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tj. Dz. U. z 2021r. poz. 247 z późn.zm), oraz § 3 ust. 1 pkt 104 lit a  rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019 r. poz. 1839.), oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. z 2021 r. poz. 735 z późn. zm.)  po rozpatrzeniu wniosku INWESTOR,…….. 18-312 Rutki-Kossaki , w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, po zasięgnięciu opinii organów współdziałających

s t w i e r d z a m

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia

polegającego na  budowie budynku inwentarskiego: obory na głębokiej ściółce, dla docelowej obsady do 100 DJP, na działce o numerze geodezyjnym 59/1 położonej w miejscowości Zambrzyce-Plewki, gmina Rutki oraz określam następujące warunki jego realizacji: maksymalna obsada bydła w gospodarstwie  nie może przekroczyć wartości 139,25 DJP we wszystkich budynkach inwentarskich.

 

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 23.03.2021 r.  INWESTOR,…… 18-312 Rutki-Kossaki, wystąpił do Wójta Gminy Rutki o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcie polegającego na budowie budynku inwentarskiego: obory na głębokiej ściółce, dla docelowej obsady do 100 DJP, na działce o numerze geodezyjnym 59/1 położonej w miejscowości Zambrzyce-Plewki, gmina Rutki

Dla obszaru objętego przedsięwzięciem brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

W prowadzonym postępowaniu administracyjnym liczba stron  przekracza 10. Zgodnie z art. 74 ust. 3  cytowanej wyżej ustawy ooś, jeżeli liczba stron postępowania o wydanie decyzji  o środowiskowych uwarunkowaniach przekracza 10, stosuje się przepis art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego, który mówi - „strony mogą być zawiadamiane o decyzjach i innych czynnościach organów administracji państwowej przez obwieszczenia lub w inny zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości sposób publicznego ogłaszania”. W związku  z powyższym Wójt Gminy Rutki Obwieszczeniem z dnia 29 marca 2021 r. zawiadomił strony o wszczęciu postepowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, oraz o wystąpieniu do organów uzgadniających.

Obwieszczenie zostało podane stronom do wiadomości przez  opublikowanie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej  Urzędu Gminy Rutki (bip.ug.rutki.wrotapodlasia.pl), wywieszone na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy Rutki ul. 11 Listopada 7, 18-312 Rutki-Kossaki, oraz w  miejscowościach Zambrzyce-Plewki i Czochanie-Góra.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 104 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia  10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U.  z 2019r. poz. 1839) przedmiotowe przedsięwzięcie  zalicza się do inwestycji mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla którego może być wymagane sporządzenie raportu  o oddziaływaniu  na środowisko.

Wójt Gminy, jako organ prowadzący postępowanie, zgodnie z art. 64 ust 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, zasięgnął opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Zambrowie oraz Zarząd Zlewni w Ostrołęce, o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia  na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby - co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia  na środowisko.     

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych II w Łomży, w postanowieniu WST.II.4240.78.2021.MM z dnia 13 kwietnia 2021r. stwierdziła, że dla planowanego przedsięwzięcia nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko . Jednocześnie wskazał na konieczność określenia w decyzji  warunków realizacji tego przedsięwzięcia, które zostały wpisane w sentencji decyzji.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Zambrowie w Opinii Nr 16/NZ/2021 o znaku NZ.7040.12.2021 z dnia 13 kwietnia 2021 r. stwierdził brak obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko ww. przedsięwzięcia.

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie  Zarząd  Zlewni w Ostrołęce , w opinii BI.ZZŚ.5.4360.112.2021.HN z dnia 13 kwietnia 2021 r. nie stwierdziło  również potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania  na środowisko dla ww. przedsięwzięcia.

Przed wydaniem decyzji  zgodnie z art. 10 § 1 i art. 49  kpa zawiadomiono strony postępowania  o możliwości wnoszenia uwag i wniosków. W wyznaczonym terminie od stron  nie wpłynęły  żadne pisemne wnioski.

Analiza uwarunkowań oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko przeprowadzona na podstawie  art. 63 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko,  przedstawia się następująco:       

  1. Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
  1. skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji, a także istotnych rozwiązań charakteryzujących przedsięwzięcie – Planowane przedsięwzięcie polegało będzie na budowie budynku inwentarskiego -  obory na głębokiej ściółce dla docelowej obsady do 100 DJP oraz wykonaniu wymaganych podłączeń infrastruktury i utwardzenia terenu,  na działce  o  nr geod.  59/1  położonej w miejscowości   Zambrzyce - Plewki, gmina Rutki. W chwili obecnej działka nr geod. 59/1 o powierzchni 0,7460 ha przeznaczona pod inwestycje nie jest zabudowana, leży w pobliżu istniejącego gospodarstwa inwestora. Teren inwestycji jest zagospodarowany są to tereny rolne zabudowane, grunty orne i łąki, posiada dostęp do uzbrojenia w niezbędne media.

Działki sąsiednie to:

  • w kierunku  zachodnim: działka o nr geod. 71 stanowiąca pola uprawne i łąki, budynek mieszkalny oraz budynki gospodarcze,
  • w kierunku północnym: działka o nr geod. 65/3- droga gminna, działki nr 58 oraz 59/2 –  dzierżawca notarialny inwestor- budynek mieszkalny oraz budynki gospodarcze,
  • w kierunku południowym: działki nr 9 oraz 10/3 stanowiące pola uprawne,
  • w kierunku wschodnim: działka o nr geod. 60, stanowiąca pola uprawne i łąki oraz budynki inwentarskie oraz dom mieszkalny,
  • działki nr 58 i 59/2 dzierżawcą notarialnym jest inwestor znajdują się na nich  budynki inwentarskie oraz dom mieszkalny

Najbliższy dom mieszkalny znajduje się na działce nr geod. 60 w odległości ok. 72 m.

Realizacja przedsięwzięcia umożliwi zmechanizowanie obsługi zwierząt oraz poprawi warunki sanitarne. Nowy obiekt  pozwoli na zachowanie wymaganego dobrostanu dotyczącego właściwej wentylacji, oświetlenia oraz wielkości i powierzchni kojców, korytarzy oraz zachowanie standardów ochrony środowiska zgodnie z obowiązującymi przepisami. Na program funkcjonalny budynku składają się głównie kojce dla bydła oraz stół paszowy.

Budynek obory będzie w północnej części działki,  obok istniejącego gospodarstwa rolnego inwestora (w pobliżu obecnych budynków inwentarskich) – jako budowa budynku obory w ramach istniejącego siedliska. Zjazd istniejący z drogi dojazdowej nr geod. 65/3. Budynek obory zaprojektowano w  konstrukcji szkieletowej stalowej, na niezależnej konstrukcji nośnej, ściany murowane, dach pokryty płytą warstwową. Obora wolnostanowiskowa na głębokiej ściółce. Istniejące stado inwestora łącznie liczy 46,75 DJP. Po wybudowaniu nowego budynku inwentarskiego wyłącznie na bydło opasowe (istniejące sztuki bydła opasowego zostaną przeniesione do projektowanej obory), obsada bydła opasowego wyniesie 98,8 DJP.

Powstające obornik i płynne odchody zwierzęce inwestor planuje wykorzystywać jako nawóz naturalny do użyźniania gruntów ornych należących do gospodarstwa. Według danych przedstawionych w KIP ilość wytworzonej gnojówki przy docelowej obsadzie 139,25 DJP wyniesie około 293 m3 . Dodatkowo szacuje się iż w gospodarstwie powstanie rocznie około 2147 t obornika. Przy deklarowanej przez inwestora powierzchni będących w posiadaniu (około 47,6 ha UR), można stwierdzić, że nawozy zostaną zagospodarowane bez szkody dla środowiska.

b. powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania  mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia                 w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań                        z planowanym przedsięwzięciem – na terenie planowanej inwestycji nie ma żadnych realizowanych ani zrealizowanych przedsięwzięć mogących spowodować kumulację oddziaływań z projektowaną inwestycją. Inwestycja lokalizowana jest poza terenem zabudowanym i zwartą zabudową wsi. Najbliższy dom mieszkalny znajduje się na działce nr geod. 60 w odległości ok. 72 m, brak jest informacji o inwestycjach podobnego typu hipotetycznie lokalizowanych w pobliżu przedmiotowej inwestycji, dlatego też nie wystąpi skumulowane odziaływanie inwestycji wzajemnie na siebie.

c. różnorodności biologicznej, wykorzystywania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi –  prognozuje się wykorzystanie normatywnych wielkości w zakresie zużycia wody, materiałów, paliw oraz energii. Przy budowie obory przewiduje się wykorzystywanie surowców (materiałów) budowlanych posiadających atesty bądź aprobaty techniczne, tzn. nie wpływających negatywnie na środowisko bądź zdrowie ludzi.  Realizacja przedsięwzięcia nie wymaga wycinki drzew i krzewów.

d. emisji i występowania innych uciążliwości – występowanie emisji i innych uciążliwości przewidywane jest w fazie realizacji inwestycji. W trakcie trwania robót powstaną odpady, wzrośnie natężenie hałasu, emisja spalin i zapylenie spowodowane pracą sprzętu oraz możliwość skażenia gruntu niekontrolowanym wyciekiem substancji ropopochodnych. Występujące i potencjalne na tym etapie oddziaływania będą miały zasięg lokalny                   (w granicach prowadzonej budowy), małoznaczący, krótkotrwały związany jedynie                             z czasem budowy. Prawidłowa organizacja robót zminimalizuje oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko. W fazie eksploatacji nie przewiduje się zwiększonego poziomu hałasu. Nie można jednak całkowicie wykluczyć krótkotrwałego hałasu spowodowanego pracą ciągnika np. przy pobieraniu i wywozie nawozów naturalnych czy dowozie pasz. Natomiast emisje odorowe w polskim prawodawstwie nie są normowane. Projektowana w ramach funkcjonującego gospodarstwa rolnego obora nie będzie uciążliwa dla najbliższego otoczenia w zakresie emisji hałasu do środowiska. Standardy w zakresie emisji zanieczyszczeń powietrza i hałasu do środowiska utrzymane będą na poziomie dopuszczalnym, zgodnie z odrębnymi przepisami. Wody opadowe i roztopowe z dachu projektowanej obory odprowadzane będą powierzchniowo na teren posesji.

e. ocenianego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnej awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu –    nie  istnieje ryzyko wystąpienia poważnej awarii lub katastrofy naturalnej i budowlanej. Inwestycja realizowana będzie                      w oparciu o szczegółowy projekt konstrukcyjny, uwzględniający warunki gruntowe  jak też nośność projektowanych elementów    

Przedsięwzięcie zostało zaprojektowane w sposób gwarantujący uodpornienie na negatywnie zjawiska towarzyszące zmianom klimatu. Technologia wykonania obiektu   i materiały najwyższej jakości zagwarantują odporność inwestycji na negatywne zjawiska towarzyszące zmiano klimatu.

f. przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko, w przypadku gdy planuje się ich powstawanie  - Funkcjonowanie obiektu (prowadzenie hodowli) wiąże się z powstawaniem odpadów.

Powstające obornik i płynne odchody zwierzęce inwestor planuje wykorzystywać jako nawóz naturalny do użyźniania gruntów ornych należących do gospodarstwa. Według danych przedstawionych w KIP ilość wytworzonej gnojówki przy docelowej obsadzie 139,25 DJP wyniesie około 293 m3 . Dodatkowo szacuje się iż w gospodarstwie powstanie rocznie około 2147 t obornika. Przy deklarowanej przez inwestora powierzchni będących w posiadaniu (około 47,6 ha UR), można stwierdzić, że nawozy zostaną zagospodarowane bez szkody dla środowiska.

W gospodarstwie powstawać będą inne odpady typu: folia po kiszonkach około 5 Mg, odpady z metalu ok. 1 Mg, opakowania z papieru i tektury ok 1,5 Mg, opakowania                                  z tworzyw sztucznych, niesegregowane odpady komunalne, odpady z diagnozowania leczenia i profilaktyki weterynaryjnej, lampy jarzeniowe. Wytworzone odpady   będą gromadzone w odpowiednich pojemnikach  znajdujących się na terenie własnej posesji                        z okresowym wywozem i zagospodarowaniem zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Folia po opróżnieniu z sianokiszonki powinna być oczyszczona z pozostałości    i gromadzona w wyznaczonym miejscu do czasu przekazania firmie zajmującej się odbiorem zużytej folii z gospodarstwa.

W przypadku upadku zwierzęcia właściciel niezwłocznie  powiadamia Zakład Utylizacyjny telefonicznie,  który ma obowiązek odebrać zwłoki nie dłużej niż w ciągu 24 godzin od upadku.  Do tego czasu zwierzęta padłe przechowywane będą w wydzielonym pomieszczeniu na terenie gospodarstwa i  zabezpieczonym przed dostępem zwierząt i osób postronnych.

Wody opadowe i roztopowe z dachu odprowadzane będą na nieutwardzony teren     w granicach nieruchomości.

g. zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji – realizacja i funkcjonowanie obiektu zgodnie z przyjętymi nowoczesnymi rozwiązaniami techniczno-technologicznymi i założeniami opracowanej karty informacyjnej będzie zgodna z obowiązującymi przepisami prawa, nie powodując uciążliwości lub zagrożenia dla życia i zdrowia ludzi.

  1. Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:
    1. obszary wodne - błotne,  inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych , w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek- nie  występują,
    2. obszary wybrzeży - nie występują,
    3. obszary górskie lub leśne – nie występują,
    4. obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych - nie występują,
    5. obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną,                w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody –  teren inwestycji nie leży na obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarach sieci Natura 2000 oraz pozostałych form ochrony przyrody.
    6. obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia – przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istniej prawdopodobieństwo ich przekroczenia.
    7. obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne teren inwestycji nie jest objęty ochroną konserwatorską i nie występują na nim obiekty  zabytkowe wpisane do rejestru zabytków, jak również nie posiada ewidencji stanowisk  archeologicznych,
    8. gęstość zaludnienia - gęstość zaludnienia w Gminie Rutki wynosi 28 osoby/km2,
    9. obszary przylegające do jezior - nie występują,
    10. uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej - nie występują
    11. wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe - biorąc pod uwagę, skalę  i usytuowanie przedsięwzięcia, a także planowane do zastosowania rozwiązania chroniące środowisko, nie przewiduje się negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na stan jednolitych części wód oraz na realizację celów środowiskowych , określonych dla nich w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły”, przyjętym Rozporządzeniem Rady Ministrów  z dnia 18 października 2016 r. (Dz.U. z 2016 r. poz. 1911). Zgodnie z kartą informacyjną.
  1. Rodzaj, cechy i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów , wymienionych powyżej, wynikające z:
  1. zasięgu oddziaływania – obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać – zwiększenie obsady bydła w gospodarstwie spowoduje wzrost emisji zanieczyszczeń i hałasu w stosunku do stanu istniejącego, jednak nie prognozuje się wystąpienia ponadnormatywnych emisji. Planowane przedsięwzięcie jest inwestycją służącą stworzeniu właściwych warunków chowu bydła i ochronie środowiska. Jej realizacja nie  wiąże się ze znacznym zwiększeniem powstających w gospodarstwie zanieczyszczeń mogących negatywnie oddziaływać na środowiska, służy natomiast  polepszeniu warunków chowu bydła, zmniejszeniu pracochłonności oraz uporządkowaniu przechowywania nawozów naturalnych które mogą stanowić potencjalne zagrożenie dla stanu czystości gleby, wód powierzchniowych i podziemnych. Oddziaływanie przedsięwzięcia zamknie się w granicach  działki, do której inwestor  posiada tytuł prawny i nie wpłynie na pogorszenie  jakości środowiska terenów sąsiednich. Projektowana w ramach funkcjonującego gospodarstwa rolnego obora nie będzie uciążliwa dla najbliższego otoczenia                     w zakresie emisji hałasu do środowiska i nie spowoduje odczuwalnego pogorszenia lokalnych warunków akustycznych zarówno w porze dziennej, jak i nocnej. Standardy w zakresie emisji zanieczyszczeń powietrza i hałasu do środowiska utrzymane będą na poziomie dopuszczalnym, zgodnie z odrębnymi przepisami. Wody opadowe i roztopowe z dachu projektowanej obory odprowadzane będą powierzchniowo na teren posesji. Budowa nie będzie miała wpływu na zmiany w środowisku  w odniesieniu do krajobrazu  i zasobów przyrody, lokalnych zasobów surowcowych, flory i fauny. Miejscowość Zambrzyce-Plewki  liczy ok. 60 mieszkańców, po realizacji przedsięwzięcia nie zwiększy się liczba ludności na którą przedsięwzięcie może oddziaływać.
  2. transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy                         przyrodnicze  - projektowane obiekty nie będą oddziaływać poza granice działki stanowiącej własność Inwestora, a tym samym nie przewiduje się transgranicznego oddziaływania przedsięwzięcia.
  3. charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania – w momencie rozpoczęcia budowy rozpoczną się oddziaływania na środowisko i jego komponenty. Zrealizowanie inwestycji nie spowoduje trwałego zwiększenia  poziomu hałasu,  zwiększenia  emisji do powietrza, zanieczyszczenia  środowiska wodno-gruntowego,  niewłaściwego gospodarowania odpadami, choć w trakcie prac budowlanych nie można wykluczyć krótkotrwałego zwiększenia poziomu hałasu                       i zanieczyszczeń powietrza spowodowanych pracą sprzętu oraz pojazdów dowożących materiały budowlane. Będą to emisje o zasięgu lokalnym, krótkotrwałe i odwracalne, które ustąpią po realizacji przedsięwzięcia. Wraz z oddaniem obory do użytkowania  na warunkach określonych w karcie informacyjnej oddziaływanie obiektu zawierało, się będzie w granicach dopuszczonych prawem i nie spowoduje istotnego, z punktu widzenia lokalnych warunków aerosanitarnych, pogorszenia stanu czystości powietrza atmosferycznego w jej otoczeniu. Obiekt ten nie będzie oddziaływał ponadnormatywnie na otaczające go środowisko oraz  nie zwiększy  istotnie obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.
  4. prawdopodobieństwa oddziaływania - biorąc pod uwagę usytuowanie, rodzaj i skalę przedsięwzięcia, w ocenie organu, realizacja i eksploatacja nie będzie stanowiła znacznej uciążliwości dla środowiska. Planowane zamierzenie inwestycyjne będzie miało zasięg lokalny, krótkotrwały i odwracalny. Informacje zawarte w karcie informacyjnej stwierdzają brak możliwości wystąpienia oddziaływań o znacznej wielkości i złożoności, nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko.  Inwestycja służy  polepszeniu warunków hodowli bydła, przetrzymywaniu nawozów naturalnych oraz zmniejszeniu pracochłonności chowu. Jej realizacja gwarantuje pełne zabezpieczenie gleby, wód powierzchniowych i podziemnych przed zanieczyszczeniem związkami chemicznymi pochodzącymi  z nawozów naturalnych. Przedsięwzięcie nie wymaga ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania.
  5. czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania - występowanie emisji i innych uciążliwości przewidywane jest w fazie realizacji inwestycji. W trakcie trwania robót powstaną odpady, wzrośnie natężenie hałasu, emisja spalin i zapylenie spowodowane pracą sprzętu oraz możliwość skażenia gruntu niekontrolowanym wyciekiem substancji ropopochodnych. Występujące i potencjalne na tym etapie oddziaływania będą miały zasięg lokalny   (w granicach prowadzonej budowy), małoznaczący, krótkotrwały i odwracalny, związany jedynie z czasem budowy. Prawidłowa organizacja robót zminimalizuje oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko. Zwiększenie obsady bydła w gospodarstwie spowoduje wzrost emisji zanieczyszczeń i hałasu w stosunku do stanu istniejącego, jednak nie prognozuje się wystąpienia ponadnormatywnych emisji, a tym samym istotnych oddziaływań. Po zakończeniu hodowli zwierząt oddziaływania  ustaną.
  6. powiązania z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja                                   o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się   realizację przedsięwzięcia, oraz obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia-                           w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań                           z planowanym przedsięwzięciem   - planowane przedsięwzięcie nie ma powiązań z innymi    przedsięwzięciami na obszarze na który będzie oddziaływać i nie przewiduje się skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem. Inwestycja nie spowoduje istotnych zmian  w istniejącym stanie wykorzystania terenu.
  7. możliwość ograniczenia oddziaływania – celem zminimalizowania bądź wyeliminowania uciążliwości zastosowano następujące rozwiązania:
  • budynek obory zostanie wykonany o izolacyjności akustycznej ścian nie mniejszej niż 46 dB oraz izolacyjności akustycznej dachu nie mniejszej niż 28 dB ,
  • odprowadzenie wód opadowych z projektowanego budynku promieniście na własne działki na teren nieutwardzony,
  • obornik gromadzony będzie na głębokiej ściółce w budynku inwentarskim.
  • ściany fundamentowe zostaną dodatkowo zabezpieczone podwójną warstwą uszczelniaczy pochodzenia bitumicznego (Izolbet),
  • pod całym budynkiem rozłożona będzie folia budowlana czarna celem odcięcia możliwości nasiąkania betonu oraz podciągania wód gruntowych (które na poziomie posadowienia budynku nie występują),
  • powierzchnia głębokiej ściółki w oborze zabezpieczy półroczne składowanie odchodów zwierzęcych,
  • odchody zwierzęce stanowiące nawozy naturalne stosowane będą 2 razy do roku do nawożenia pól inwestora w ilości 157,83 N/ha  przy dopuszczalnej 170 kg N/ha.
  • odpady w czasie budowy będą zbierane i magazynowane w wydzielonym, utwardzonym, zabezpieczonym placu, tak aby nie nastąpiło zanieczyszczenie ziemi  i wód gruntowych i zostaną umieszczone na składowisku odpadów komunalnych lub przekazane do utylizacji wyspecjalizowanym firmom,
  • cała ziemia z wykopów wykorzystana będzie do ukształtowania terenu wokół budynków,
  • w razie potrzeby woda z wykopów zostanie odprowadzona za pomocą igłofiltrów  a następnie do odstojników, gdzie usunięte zostaną wszelkie zawiesiny. Następnie beczkowozem będzie przewożona na oczyszczalnię ścieków, lub promieniście rozprowadzona po działce inwestora,
  • w gospodarstwie zostaną zachowane wymagane prawem odległości poszczególnych budynków i infrastruktury,

Po wnikliwej analizie dostarczonych dokumentów oraz uwzględnieniu uwarunkowań zawartych w art. 63 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisk i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Wójt Gminy Rutki stwierdził, iż przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Nasze zdanie podzielili również Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży, Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Zambrowie i Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Ostrołęce.

 

P o u c z e n i e

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za pośrednictwem Wójta Gminy Rutki w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna. Decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia odwołania (art. 127 § 1 i 2, art.130 § 4 k.p.a.).

 

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia stanowi załącznik do niniejszej decyzji

 

 

 

 

Wójt

Dariusz Sławomir Modzelewski

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                            

                                                                                                                            Załącznik Nr 1

do decyzji RŚD.6220.1.3.2021 z dnia 05.07.2021r.

O środowiskowych uwarunkowaniach

 

Charakterystyka przedsięwzięcia

   polegającego na  budowie budynku inwentarskiego: obory na głębokiej ściółce, dla docelowej obsady do 100 DJP, na działce o numerze geodezyjnym 59/1 położonej                             w miejscowości Zambrzyce-Plewki, gmina Rutki

Planowane przedsięwzięcie polegało będzie na budowie budynku inwentarskiego -  obory na głębokiej ściółce dla docelowej obsady do 100 DJP oraz wykonaniu wymaganych podłączeń infrastruktury i utwardzenia terenu,  na działce  o  nr geod.  59/1  położonej w miejscowości   Zambrzyce - Plewki, gmina Rutki. W chwili obecnej działka nr geod. 59/1 o powierzchni 0,7460 ha przeznaczona pod inwestycje nie jest zabudowana, leży w pobliżu istniejącego gospodarstwa inwestora. Teren inwestycji jest zagospodarowany są to tereny rolne zabudowane, grunty orne i łąki, posiada dostęp do uzbrojenia w niezbędne media.

Najbliższy dom mieszkalny znajduje się na działce nr geod. 60 w odległości ok. 72 m.

Realizacja przedsięwzięcia umożliwi zmechanizowanie obsługi zwierząt oraz poprawi warunki sanitarne. Nowy obiekt  pozwoli na zachowanie wymaganego dobrostanu dotyczącego właściwej wentylacji, oświetlenia oraz wielkości i powierzchni kojców, korytarzy oraz zachowanie standardów ochrony środowiska zgodnie z obowiązującymi przepisami. Na program funkcjonalny budynku składają się głównie kojce dla bydła oraz stół paszowy.

Budynek obory będzie w północnej części działki,  obok istniejącego gospodarstwa rolnego inwestora (w pobliżu obecnych budynków inwentarskich) – jako budowa budynku obory w ramach istniejącego siedliska. Zjazd istniejący z drogi dojazdowej nr geod. 65/3. Budynek obory zaprojektowano w  konstrukcji szkieletowej stalowej, na niezależnej konstrukcji nośnej, ściany murowane, dach pokryty płytą warstwową. Obora wolnostanowiskowa na głębokiej ściółce. Istniejące stado inwestora łącznie liczy 46,75 DJP. Po wybudowaniu nowego budynku inwentarskiego wyłącznie na bydło opasowe (istniejące sztuki bydła opasowego zostaną przeniesione do projektowanej obory), obsada bydła opasowego wyniesie 98,8 DJP.

Powstające obornik i płynne odchody zwierzęce inwestor planuje wykorzystywać jako nawóz naturalny do użyźniania gruntów ornych należących do gospodarstwa. Według danych przedstawionych w KIP ilość wytworzonej gnojówki przy docelowej obsadzie 139,25 DJP wyniesie około 293 m3 . Dodatkowo szacuje się iż w gospodarstwie powstanie rocznie około 2147 t obornika. Przy deklarowanej przez inwestora powierzchni będących w posiadaniu (około 47,6 ha UR), można stwierdzić, że nawozy zostaną zagospodarowane bez szkody dla środowiska.

Projektowana w ramach funkcjonującego gospodarstwa rolnego obora nie będzie uciążliwa dla najbliższego otoczenia w zakresie emisji hałasu do środowiska i nie spowoduje odczuwalnego pogorszenia lokalnych warunków akustycznych zarówno w porze dziennej, jak i nocnej. Standardy w zakresie emisji zanieczyszczeń powietrza i hałasu do środowiska utrzymane będą na poziomie dopuszczalnym, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Budowa nie będzie miała wpływu na zmiany w środowisku w odniesieniu do krajobrazu  i zasobów przyrody, lokalnych zasobów surowcowych, flory i fauny.

Wójt Dariusz Sławomir Modzelewski

 

 

 

 

 

 

 

Metryczka

Udostępniający: Gmina Rutki

Wytwarzający/odpowiadający: Małgorzata Gronostajska

Data wytworzenia: 2021-07-06

Wprowadzający: Paweł Szeligowski

Data modyfikacji: 2021-11-10

Opublikował: Paweł Szeligowski

Data publikacji: 2021-07-06